Међународна сарадња
са иностраним образовним институцијама

 

 

Након посете делегације Скупштине града Ниша Норвешкој, Основна школа ''Радоје Домановић'' је одабрана да успостави сарадњу са ''Рокланд школом'' из Рогнана, градића на крајњем северу Норвешке.
Убрзо после тога, Министарство просвете и спорта Републике Србије расписује Конкурс за пројекте из области међународне сарадње са иностраним образовним институцијама.

Сарадња која је већ започета, наставља се посетом норвешке делегације нашем граду и нашој школи. Од самог почетка, од првог сусрета са норвешким колегама, евидентна је велика заинтересованост и искрено одушевљење пројектом. Почиње се са реализацијом свих договорених пројектних активности. Маја месеца 2004. године представници наше школе одлазе у Норвешку, у Рогнан, а са циљем упознавања са образовним системом Норвешке, са начинима функционисања школства ове далеке земље. Наш Тим прима градоначелник, начелник њиховог Министарства, директор и колеге Рокланд школе. Све зацртане активности се реализују и договарају се правци даље сарадње која се одвија током целе 2004. године и у првом тромесечју 2005. године (е-маил комуникација, истраживање у обе школе о системима вредности и моралног расуђивања, израда наградних темата на договорене исте теме, истраживања о логорима ''12.фебруар'' у Нишу и  Ботн у Рогнану...)

О другој фази пројекта уредно су обавештени Министарство просвете Републике Србије (тадашњи министар, Слободан Вуксановић и Одељење за међународну сарадњу), Министарство просвете – одељење у Нишу и Скупштина Града Ниша. Школа је затражила финансијску подршку за реализацију свих планираних активности од свих наведених, али, нажалост, нико није могао да помогне. Ослањајући се на сопствено учешће (школа), на донаторе (пријатељи школе) и на лично учешће (чланови Тима за сарадњу са Норвешком при школи) финансијски део пројекта је, по нашем скромном мишљењу, више него успешно реализован, посебно ако се има у виду следеће:

   1) Норвешку делегацију је чинило: 6 ученика завршних разреда Рокланд школе, 2 професора и 1 директор школе (укупно 9 особа);
   2)  Боравак делегације у нашем граду је започео 31. 03. 2005. године, а завршио се 10. 04. 2005. године (укупно 10 дана);
   3) План активности сачињен веома амбициозно – реализован је у потпуности.


Све активности предвиђене пројектом и планом десетодневног боравка у нашем граду и нашој школи у потпуности реализоване уз максимално ангажовање директора школе и запослених као и неколицине ученика.
Од тренутка дочека у школи, који је наше норвешке пријатеље посебно дирнуо, па све до испраћаја пуног туге и суза, свих десет дана је протекло у предивном дружењу, заједником учењу и много различитих акција. Посебно треба истаћи атмосферу приликом тродневног боравка у одмаралишту у Дивљани, на педесетак километара од Ниша. Том приликом су се норвешки и наши ученици упознали и зближили, тако да је наредних седам дана у Нишу протекло као у најлепшем сну. Све планиране посете културно-историјским споменицима у Нишу и околини, посета Нишкој Бањи, манастирима у околини Пирота – оставили су дубок и неизбрисив утисак на наше норвешке пријатеље. Логор ''12. фебруар'', коме је током целог пројекта посвећена посебна пажња (истраживања, сусрети са преживелим логорашима и др.) је посебна прича. Посета логору, заједно са једним од неколико преживелих  логораша (сада у дубокој старости), је заиста била потресна. Такође, једно веома занимљиво поподне наши гости су провели у посети сеоском домаћинству у близини Ниша. Значајно је напоменути да су се у току боравка у одмаралишту у Дивљани одвијале многе активности, од рекреативних, преко креативних радионица са којих је на аукцијској изложби радова наших и норвешких ученика прикупљен прилог за манастир ( 15 000 динара).

Веома занимљиве активности су се одвијале у самој школи. Од презентовања наших двеју школа, преко посета часовима, заједничке акције фарбања ускршњих јаја, проглашавања најбоље урађених радова на заједничке теме (наградни темати), па све до еколошке акције заједно са председником општине ''Медијана'' са темом: ''Очистимо планету, почнимо од сопственог дворишта'', су биле не само масовне већ и веома креативне. Посета и програм Дечјем културно-образовном центру је једно вече учинило заиста незаборавним.
Много тога у овом извештају неће бити, јер би  личио на роман. Али оно што свакако мора да нађе своје место, је писмо њиховог градоначелника Кјелл Магне Јохансена, који од почетка несебично подржава овај пројекат и који је, заједно са начелницом просвете Анне Стенхаммер, обезбедио део средстава за следећи део друге фазе пројекта који се односи на посету наших ученика Норвешкој. Дубоко дирнути оваквим односом према једној школи, основној, из далеке Србије, не можемо да се отмемо утиску неизмерног задовољства. Одмах по повратку у Норвешку, директор Рокланд школе шаље писмо захвалности нашој школи.
Најактивнији чланови Тима за сарадњу са Норвешком (ученици), њих шесторо, одабрано је за одлазак у Норвешку. Предвођени директором школе и координатором пројекта, психологом школе, ученици проводе 7 незаборавних дана у Рогнану, смештени код својих норвешких пријатеља. Активности за време боравка су биле толико разноврсне, да се није имало времена чак ни за нормално спавање. Ученици су били толико одушевљени и препуни утисака, да ће им боравак у Норвешкој остати у трајном сећању читавог живота.
Том приликом направљен је договор о реализацији наредне фазе пројекта: заједнички камп у трећој земљи (Грчка), који ће се реализовати у 2008. години.
Крајем 2007. године нашу школу посећује градоначелник Рогнана са својим сарадницима и том приликом се успоставља сарадња између наше школе и Правно биротехничке школе из Ниша, тако да ће се наредне активности одвијати и у том смеру ( наше две школе ће бити домаћини норвешкој делегацији у јануару 2008. године).